En man och hans båt...

Människan har ett underbart förhållande till sin båt, speciellt här uppe i nord. För man vårdar den ömt, även om man bara kan använda den ett fjärdedels år i våra breddgrader. 

Min plastpappa var en båtman, han hade båt när min mor träffade honom och han hade det tills bara för några år sedan. Jag är uppväxt med båt, jag tog den tidigt. Eh, kalla det lånade den. Jag och grannen turade om att "låna!" båtar, antingen vår, deras eller någon annans. 

Min grannes far var en av de som skötte diskussionerna med med Kapten Gusjtjin på U137 som fyllestyrde in på svenskt vatten 1981. För visst var det så, det var en felnavigering eller ren fyllekörning...  OM inte vi, Sverige alltså, hade radar som kunde upptäcka en ubåt som kört in i Gåsefjärden... Fôr det är nämnligen så att gåsefjärden har 9 meter som max djup. U137 är 14 meter hög...

Tänk er när danskarna och holländarna fick se regalskeppet Kronan, det säkert största krigsskeppet i Europa under denna tid, i alla fall norra. Och hela den svenska marinen, komma emot dig och inom loppet av några timmar utan att du hunnit göra något, så har detta stora skepp och några till gått till botten och flera hundra, kanske tusentals män gått till botten. För Kronan gjorde en gir, de nedre kanonluckorna var inte stängda och tog in vatten. Av vattnet lutade skeppet, de tända luntorna för avfyrning av kanonerna lämnade sin plats och tände på hela krutlagret och skiten flög i luften. 

Det sägs även att man i Spanien kallar, det när man är lite förståndshandikappad, "att spela svensk"... Detta skall ha kommit under diverse krig där svenska legoknektar blivit tillfångatagna. Under förhöret så har de stackars svenskarna antagligen haft svårt att förstå de antingen på spanska eller arabiska ställda spörsmålen, vilket fick dem då till att släppa dem. Detta insåg de andra och de passade då på att spela svensk... Tyvärr har jag ingen annan referens än att jag läste det i Hermans historia... men en kul story är det... 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0