Vappu...

... snart är det Vappu i Finland och jag är inte där. Det smärtar lite faktiskt. För det är en trevlig tillställning. Vappu är som en svensk midsommar utan majstång, mat och i utrarapid, i alla fall vad det gäller drickat. Jag har firat Vappu på Silja Line, det var det j-vligaste jag varit med om.

En finne beskrev det som följande på en hemsida:

"Vappu, closest translation in english Labor Day, is the day  when whole Finland is drunk...I mean really drunk, everyone drinks until (s)he runs out of money or is unable to swallow. And there's some kind of holiday on 1st of May too. "

Tycker jag är en perfekt beskrivning.

Midsommar var ju förr en sådan för oss, men har väl blivit en bleknande "Bosse Larsson-tillställning", tycker jag. Visst vi ska dansa kring stången, men vad spelar det för roll när vi ändå inte fattar innehållet i det vi sjunger?

Den bästa utländska fest som jag varit på som var i närheten av den finska Vappu, var en haitiansk grisfest i Florida. Men där var ju dansen en stor del av grejen och j-vlar va bra jag var på att dansa den gången... och det är skönt att det var BY (Before Youtube), annars hade jag antagligen varit tvungen att linka till Yksi Astaire..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0