Dags för en topp 3 lista...

I dag blir ämnet dialekter... alltså topp 3 vackraste och sexigaste svenska dialekter...

3 Stockholmskan

Tricken, snöret, käftis, matan, brillor, Eken... Coolare snack får man leta efter. "Anderssonskans Kalle" satte väl prägel på hela skiten, iofs som södermalmsdialekt, men spred sig snabbt i regionen. För den som vill ha en snabbkurs i Stockholmska så kan jag rekommendera ändelserna -is och -an. Daghem=Dagis, Fritidshem=Fritis... Kungsträdgården=Kungsan, Matsalen=Matan etc...

2 Skånskan

Skånska, mitt egentliga modersmål, egentligen østdansk läste jag i en dansk tidning en gång. Bornholmarna talar ju østadansk, och har man hört det så inser man att det är skånska. Träffade en tjej som jobbade i en bar i Nyhavn, hon berättade om problemet, jag förstod vad hon sa 100%. Man talar om gröt i halsen, men det tycker jag inte stämmer, när jag talar skånska så använder jag dels halsen mer och tungspetsen. När jag talar "stockholmska" så använder bara halsen.

Kända skånska ord; Mölla=Väderkvarn, Rullebör=Skottkärra, Tollor=Trätofflor, Panntofflor=Potatis.... 

1 Småländskan

And the winner is, Småländskan!!! Småländskan är egentligen svår att förklara, i skrift. Det tror jag har lite med historien att göra, dessa smålänningar var av historien en massa, precis som namnet antyder, en massa små land som slogs ihop. Detta gör ju det finns många olika lokala varianter. Sedan på 1900-talet kom de fullständigt förkrossande Åsa-Nisse filmerna och förde ut dialekten till nationen på ett putslustigt sätt. Men för att försöka förklara, så bort med alla hårda ljud. Bort=Bått, Ljuga=Lua, Mor=Moa ... Så ni förstår, det blir mjukt, soft, härligt att lyssna till... Så de klassiska "Fröken Britta från Stockholm" och "Brölloppskonfekt" ifrån ÅsaNissefilmerna blir svårt att få till skriftligt... Skulle jag starta en telefonsexlinje skulle jag anställa enbart småländska tjejer...



 


Kommentarer
Postat av: Mona

Kan tänkas att jag känner några som eventuellt skulle kunna jobba för dig... eller bara prata med dig om det skulle hjälpa?

2009-02-25 @ 11:39:41
URL: http://www.tidningenhennes.se/mona_j/blogg
Postat av: Natalie

Självklart kom stockholmskan först ;)

2009-03-09 @ 22:42:42
Postat av: Yksi

Haha... ja faktiskt... fast på 3:e plats ju... :)



2009-03-09 @ 22:47:18
URL: http://yksi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0