2009



Så nu var oskulden tagen på att skriva 2009, kom i håg var ni läste det först. Andra ord och kombinationer som jag tagit oskulden på är Iron Maiden 1984, Bush vill ha banan samt konspirationen mot Anna Book. Inte illa eller hur?

En av de saker som jag älskar att sysselsätta mig med är något som väljer att kalla folklivsforskning och som andra kallar för ren tjuvlyssning. Jag talar om att folklivsforska när man sitter på bussen, tåget, flyget, puben, restaurangen etc. Men samtidigt även att kontakta nya människor på ställen som detta och prata, diskutera etc.

Jag älskar att läsa insändarna i tidningarna, de brukar säga ganska mycket om samtiden. Och det finns i huvudsak 3 olika typer av författare av insändare

1 Proffsinsändare
Oftast politiska, nogranna och man förstår, när man läser, att de verkligen har vägt varje argument.

2 Politiskt korrekta
Dessa är, för mig i alla fall, de jobbigaste att läsa. Oftast ämnen som man liksom inte kan säga något emot. Ungefär, hårdare straff för pedofiler, rädda regnskogen etc... Det går oftast inte att argumentera emot och känns rent meningslösa.

3 Kännslomässiga
Dessa är mina favoriter. Någon har parkerat slarvigt, kastat banaskal på gatan, det berömda luddet i tvättstugan, SVT visade klart fotbollsmatchen så Sköna Hem i Svart-vitt fick flyttas 9 minuter, någon som retar sig på att det är en skånsk programledare i radion. Helt klart facinerande....

En annan sak som jag bara älskar och som jag kan vältra mig i, i timtal är konspirationsteorier på nätet. Allt ifrån JFK, månlandningar, palmemord, estonia... till riktigt seriösa weirdos, en av de bättre som jag läst mig till var att hela ens liv är bara en dröm. Det som behövs i riktigt bra konspiration är, FBI/CIA, en händelse som man kan sätta sig in i, enkelt. Och inte minst själva konspirationen, nämnligen att det inte hänt, har hänt men inte så som alla tror (vet?). Sedan gärna en härlig knorr på det hela, gärna någon kändis. De bästa konspirationerna har någon enstaka sak som kan verka skum eller annorlunda, men ska ha många argument typ; en polis har hävdat att... eller jag har en kompis som sett, var där, etc bara för att bygga upp trovärdigheten och sedan för att underbygga trovärdigheten i sanningen(?).

Sist men inte minst älskar jag svensk-engelska direktöversättningar, så som "Ord upp, brosan", "Fred ut" och en gammal favorit är ju "Nothing much to hang in the xmastree".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0