Kulturen i staden...

Dagens projekt var att dokumentera kulturen i byn, ja Fredrikstad. Vad är det vi får för våra skattepengar, vad är det som kommunen anser att vi medborgare ska få förgylla vår by med? En sak kan jag ju säga att mer byst/statyetter av "kända" bybor får man ju leta efter, men är det kultur? Jag ska en dag göra en sammanställning får ni se. Men nu har jag koncentrerat mig på konsten/kulturen...



Stjärna, hjärta, atom... universum i hjärtat...? Eller I love atomic weapon? Jag har klurat många gånger vad konstnären har velat med detta, jag har gått och stått från alla vinklar... Men jag vet faktiskt inte, någon annan som har en ide?



Otroligt snyggt svetsat...



Här har jag stått många gånger med mina barn och facinerats över arbetet, fullständigt brilliant...



Liksom när man stirrar sig blind här.. Kvalite så det sjunger om det...



Kuben skall symbolisera.... Fredrikstad? Sputnik? En åker? Rubriks kub? Vet ej... men jag har en känsla av att det kan vara ett flygfoto över en speciell byggnad i Fredrikstad... kanske..?



Högst upp i Fredrikstad City står 3 av dessa, det är böjt trä med något språk som jag inte vet vad det är. Tyvärr har de vandaliserats ganska kraftigt. Men jag ska komma med en teori, om något helt annat. Varför HipHop/Rap går hand i hande med Tags/Klotter. För de två konstformerna bygger ju på att man utnyttjar någon annans arbete... Den kan du fundera på ett tag... så kan vi träffas över ett glas vin och fortsätta där...



För att detta ska var tidsenligt, så fattas det en fjärrkontroll till TVn... eller en PS3 kontroll...



På väg till lekparken i Domkyrkoparken... rätt riktning i alla fall...



Kultur Terrorister? Någon som tröttnat på det fattiga utbudet...

De 4 mest känta utsmyckningarna i byn har jag utelämnat, "slangen" vid parkeringen på dampshipsbrygga, Gjensidige-statyn (reklam???) vid gangbroa, betongfåtöljerna vid samma bro samt Sofa+TV utanför Åhlens... Jo det finns mer, men vart går gränsen mellan staty och konst... kanske något att diskutera. Jag ska bjuda på ett diskussionsunderlag...



Här ser ni en staty av norges, en av dem i alla fall, mest internationellt kände man. Jag har ställt mig positionellt riktigt, jämför statyns placering och jämför med huset bakom. Huset har stått där sedan ett par hundra år tillbaka, statyn sedan 1975, geometri? Konstnärlig frihet? Statyn finns att beskåda i Cicignon. ( Lite kul fakta: Cicignon är uppkallad efter Johan Caspar de Cicignon. Han var en Luxemburgsk adelsman som hamnade i danska militären, och efter missödet i Lund mot svenskarna så blev han stationerad här, i Fredrikstad. Som byplanlegger/stadplanläggare ligger han bakom mycket i gamlebyen samt även Trondheim (efter branden 1681) samt Kongsvinger...)

Kommentarer
Postat av: Pixel

Riktig bra fangst i dag, flott observert med dertil syrlige og herlige kommentarer. Mer!!

2009-01-29 @ 18:33:48
URL: http://blog.pixelmaster.no
Postat av: Yksi

Tykte det var lite fattigt... Men jag har ett jättescoop till imorgon...

2009-01-29 @ 18:59:31
URL: http://yksi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0