Magnus Uggla och jag...

Jag kommer hem, jag är färdigtränad. Medans jag satt fast i maskinen som försöker få till min mage som den en gång varit. Slås jag av tanken, Pirate Bay. Och kommer ihåg albumet Godkänd Pirat av Magnus Uggla. 1981 släppes detta album, mycket pga alla dessa bootlegs ifrån hans koncerter. 

Magnus har betytt mycket för mig under åren, men det måste vara i det undermedvetna, för jag äger faktist inte en enda skiva idag. Jag köpte iofs Godkänd pirat på CD, men det var för en låt, Panik. 

När Magnus släppte sin första skiva, "Om Bobbo Viking", så var jag 6 år. Det är väl bara "Men hallå" som är bra, resten låter han mest som han är förkyld och hoppas att kunna fylla ut en skiva. Speciellt om man nu lyssnar på den efteråt. 

Hans andra skiva (Livets Teater) kom året efter och de största hiten från denna skiva var helt klart "Sommartid". Den spelas ju än i dag, dock i något uppopad version. Men resten är mest en sorglig historia, titelspåret är något i hästväg. 3 akters låt, med sina 28 minuter och 58 sekunder så dödade nog han hoppet för att detta skulle bli en hitlåt... 

Sedan kommer det stora genombrottet med alla låtar som spelats i ett 30-tal år nu, plattan med världens längsta namn, "Va ska man ta livet av sig, när man ändå inte får höra snacket efteråt..." Öppningspåret med "Vår tid, vår tid nittonhundrasjuttisjuuuuuuuuuuuuuuu..." får mig att dra till minnes en massa... Kul är det också att han redan här sågar dörrvakter, som sedan skulle bli hans första jättehit... Min personliga låt från denna skiva är ju självklart "Varit kär" och tycker faktiskt att texten håller ganska bra även idag, men det kan bero på min omogenhet och min odödliga tro på kärleken... "Jag skiter" kommer att spelas av generationer... 

Jag älskar att citera Uggla, även om det ibland kan bli lite galet när man lyfter ur en textrad ifrån sammanhanget. Men "Dom e bögar allihopa", har jag använt ofta och än i dag, "Varit kär så många gånger.. "Dom står och halsar kosken...", " "Hej, hej vart ska du gå...?" "Det är inte kärlek, det är kramp...", "Hon nobbar ganska kallt..." "Som klippt och skuren ur veckorevyn.."... Jag kan nog hålla på hela dagen, men det finns nog ingen som orkar läsa... 

Sedan kom albumet "Vitring" som kändes sådär... och sedan  "Den ljusnande framtid som är vår"...  som höll samma klass som "Va ska man ta...", med min personliga favorit "Panik". 

Och slutligen som jag anser "Godkänd Pirat"... sedan kom ju han in på musik som jag inte tycker är så kul, men samtidigt finns det ju guldkorn, men inte tillräckligt många för att köpa sig skivorna, tycker inte jag i alla fall. 

Här skildes våra vägar, Ugglas och min...  Han blev rik, jag sitter i Norge... 

Avlsutar med en klassisk textrad av Uggla...

"Sprit e kass, de e mycket sundare med brass..."




Kommentarer
Postat av: Hinke

Fasst - vi som var på gång på 70-talet har nog vår egen favorit - varning på stan!

2009-03-05 @ 11:57:42
Postat av: Yksi

Jo så är det ju... det är ju det jag menar, hela skivan är ju klassiker... Varning på stan den största...

2009-03-05 @ 12:01:23
URL: http://yksi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0