Historia...

Jag har alltid haft ett stort intresse för historia och det är vissa tider som är intressantare än andra, anser jag. Medeltiden är en tid som jag anser är en intressant tid. Dels för att denna tid tog fram det bästa och det sämsta i människor. Nutidshistoria är väl kalla kriget och Östtyskland som kan få mig att drunkna i någon bra bok och/hemsida i för många timmar.

Andra världskriget ett annat, även första. Det andra för polikens skull och det första för den otroliga rörighet det var i Europa på den tiden.

Sedan finns det ganska många tidsåldrar och ämnen som inte intresserar mig. Amerika är ett sådant. Jag vet inte hur många gånger jag försökt att intressera mig för Civil war och Amerikas bildande... För dokumentationen är ju enorm. Men jag blir bara inte intresserad. För mig är frihetskriget en liten parantes i världshistorien... alla dessa detaljerade slag och glorifiering av icke-hjältar får mig bara att somna och tappa intresset... För det som är det värsta med det, är att det är precis likadant fortfarande i detta land...

Tänk över vad du anser om Bush just nu, skriv ner tanken/arna. Ta fram tankarna om 20 år samtidigt som du ser en glättig, amerikansk glorifiering över hur Bush räddade världen... Kritik mot gamla presidenter finns i detta land...

För man gör det om, å om , å om igen... Ta Reagan, jag hade den stora glädjen att leva under hans tid. Gammal urdålig C-skådis som hade början till Alzheimers och gick in i valet -84 som 73 åring. Fullkomligt förblindad antikommunist och jag vet inte hur många revolutioner och upplopp man skapade, genom hans försorg, i sydamerika och mellanöstern. För att inte tala om Afghanistan.

Vikingatiden är en annan era som intresserar mig. Napoleon och den franska revolutionen, den skandinaviska historien. Den ryska innan revolutionen. Den romerska, den spanska... ja en hel massa. Men historier där vinnaren har bidragit för mycket till sin förträfflighet... intresserar mig icke...






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0