Palmemordet




Då var det fyra dagar kvar till årsdagen av Palmemordet. 23 år sedan mordet och inget har hänt. Polisen ansåg/anser att det är Christer Pettersson och har även fått honom fälld. Case closed, men utredningen rullar på. Leif G.W. Persson ansåg att det är världens största mordutredning, om det är sant vet jag inte, men det är nog ganska troligt.

Att man skulle kunna skjuta en statsminister och komma undan med det på detta sätt, är ju helt otroligt måste man säga. Och jag måste ju säga att jag personligen tycker polisen kört denna utredning i botten på ett sätt som man inte trodde var möjligt. Att sedan diverse poliser gått ut och gett sina versioner av vem som är mördaren gör det ju inte bättre och nämnda Leif är ju inte mycket bättre han.

När Palme sköts, var jag 16 år och på en fest i Backlura, ett par stenkast ifrån Hässelby. Jag var DJ, på en fest där jag mer eller mindre DJade för mig själv. Alla andra var för fulla eller hade hittat sig ett hångel. Mellan skivbytena kom jag åt radioknappen och fick då höra beskedet. Dock hörde jag fel och trodde efteråt att det var Ola Ullsten det handlade om. Det kanske därför som ingen brydde sig när jag gick runt och berättade det dystra beskedet.

Så nu tänkte jag se om vi kan lista ut åt vilket håll det kan peka åt och vem som är mördaren/mördarna. Det som är lite kul är ju att vi har ju Christer Pettersson är utpekad av det bästa vittne man kan ha, en som var där och en som sett mördaren. Han är dömd i första instans, sedan frikänd. Han har även erkänt att han är mördaren. Case Closed?

Jo så borde det vara, vilka mer bevis behöver vi än Lisbeths vitnessmål och hans egna bekännelse?

I alla (nästan är nog bäst att tillägga) politiska mord och motiv finner man alltid en någon som har motsatt politisk åsikt och som "utfört" det själv. Jag tänker på JFK, Robert Kennedy, mordförsöket på Reagan, Franz Ferdinand av Österrike, Gustav den III... En som det heter på amerikanska, Patsy. I vissa fall får man upp några namn som kanske har varit kring dem, men en person som utfört det hela. I JFKs fall är ju problematiken med den magiska kulan. Men det är också det enda man har emot den ensamma mördare teorin. Visst det finns mer med det är bara spekulationer, the magic bullet är bevisad, i alla fall för mig.

Alla politiska mord är mer eller mindre sekundiöst planerade, plats, timing, förberedelse. Offentliga platser med mycket folk, för ett politiskt mord skall ses och upplevas av många för effektens skull. JFK mitt i Dallas och offentligt besök planerat sedan länge, Robert Kennedy efter sitt tal på ett hotell i Los Angeles , Reagan mitt i Washington på planerad resa, Franz Ferdinand mitt i Sarajevo på planerad resa, Gustav III mitt i Stockholm på Operan med massor av människor omkring.

Det finns mig veterligen inget politiskt mord som skett utan att det legat något politiskt bakom.

Vapnena som använts i alla fall de ovan är uteslutande pistol, förutom när det gäller JFK, där det är ett gevär (som köptes på postorder, smart va?), men Lee Harvey själv blev ju mördad med en pistol. I alla fall är det en av teorierna att vapnet är av fel typ och att en professionell mördare aldrig hade använt sig av ett vapen av denna storlek eller vad det nu kan vara och alla är klassade som "amatörer".

Jag har själv mördat. På festen som jag nämnde ovan och samma natt. Jag och en vän skulle städa upp på natten och alla glas och flaskor skulle tömmas. Dock var det någon som spytt i vasken i köket, i vardagsrummet stod det ett akvarium. Jag tömde första glaset i det och det såg ut att gå bra. Sedan tömde vi alla. En timme senare upptäckte värden vad som skett. Hon blev inte glad, jag erkände aldrig. Nu har jag lättat mitt hjärta och kan sova gott igen... Fiskmord borde vara preskiberat efter 23 år...?

Olof Palme blev mördad en mörk februarikväll, utan någon i närheten förutom mördaren och någon taxi som körde Sveavägen, hade det varit av politisk kraft, hade det gjorts utanför biografen för att få effekt. Ingen visste att Palme hade beslutat sig för att gå på bio, det bestämdes på samma kväll. Så det kan inte varit så där jätteplanerat. Pistol användes, en typ av pistol som polis, och många andra, självklart anser vara ett "amatör-vapen".

Ett annat problem som jag ser det så är det flera poliser i höga befattningar som har, i eftertid, gett ut sina teorier. Hans Holmer som fortfarande tror på PKK. Börje Wingren som tror på 33-åringen. Leif G.W. Persson som pekar ut Säpo.

Sedan har vi alla journalistiska teorier och det finns någon intressant vinkling, men inget som har något bevis anser jag. Bara tolkningar och lösa rykten och lösa samtal. Den som i alla fall har något dokumenterat är väl Mikael Hylin och har väl något på fötterna. Borgnäs tycker jag bara är en tomte som tar fram gamla vittnen som polisen redan avfärdat sedan 20 tal år tillbaka, och hur många teorier har han inte tagit fram... Men han ska ha att han inte ger sig i alla fall. Det finns ett kul klipp i P3 Dokumentärs serie om Palmemordet, en intervju med honom där han själv blir något förolämpad när han blir kallad "privatspanare". Och enligt mig är han den största, sjävklart kan man byta åsikt om man blir överbevisad. Men Borgnäs har lagt fram fler teorier än jag har bytt kalsonger i mitt liv.

Privatspanare. Jadu, jag har ett ord, underbart sköna typer. Bara sök på google, så får ni se. Jag kan ägna dagar åt att läsa dessa teorier. Skönaste är väl att Olof Palmes son är anklagad, för att han är så lik Ted Gärdestad, att det skulle skett med en startpistol av märket Armenius. Jag säger inte mer än så... Leopold är en annan skön "kis", han skrev förövrigt boken med Wingren, vilket jag måste säga är dåligt omdömme av en gammal polis.

Vad jag tror? Common sense, jag tror inte det är ett politiskt mord, det hade skett under tal, på öppen gata, med mycket folk för att väcka uppseende, och för att komma ut med sitt budskap. Jag tror inte det är varken apartheid, Iran, CIA eller något annat. Dels för att det är politiskt och dels, Sverige ett litet land och hur skulle vi kunna hota någon annan så mycket att man skulle kunna gå igenom detta mord för att vinna något på det.

Polisen? Det sägs att det hurrades en del inom kåren. Men det gjorde det säkert inom VPK när Reagan blev skjuten. Inte fan tror jag att Lars Warner skulle vara med i en konspiration för det?

Nej, det mesta pekar på Christer Pettersson hur vi än vrider och vänder på, han är utpekad, han har erkänt...

Kommentarer
Postat av: Mona

Bara du kan få mig att fortsätta läsa om Palmemordet, även om jag själv minns morgonen efter, 6 år gammal, och pappas sosse-skrockande ord.



Tror att han i hemlighet höll på Christer - på något sätt hade de ett outtalat band, pappa och Pettersson...

Postat av: Yksi

Var din far positivt eller negativt inställd...? Akta dig så inte Borgnäs sniffar reda på detta... :)

2009-02-24 @ 12:02:20
URL: http://yksi.blogg.se/
Postat av: Mona

Min pappa var mycket ledsen och förstod inte vart Sverige var på väg, men när Pettersson hela tiden slank undan... då fylldes han av mer beundran än förtret!

2009-02-24 @ 19:55:10
URL: http://www.tidningenhennes.se/mona_j/blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0