Fredrikstad Moskè

Jag har suttit många gånger på middagar och fester, då har jag hört denna lokal nämnas. Flera gånger har jag gått förbi och funderat på hur det ser ut. Idag fick jag chansen att gå in, inte till Moskèn, men väl restaurangen där jag även fick lov att ta lite bilder... och pratade med flera. Det finns två moskèr i Fredrikstad, en mitt i byn och en i Lisleby... Hur många det finns i Norge, visste ingen. Enligt Wikipedia finns det cirka 80 000 muslimer i Norge, fördelat på 92 samfunn.



Det första som möter dig är luckan där du kan beställa vad du vill ha att äta och/eller dricka...



Med Radio Islam i radion och någon halvtaskig amerikansk såpa på TVn så blir det en mystisk ljudmix. Det enda ord jag uppfattar ifrån radion är Sarpsborg, så något ska väl hända där under helgen...



Busstider? Nej, det är bönetider så att man skall kunna synkronicera med alla(h) andra i världen...



Inre matsalen...



Klädinsamling som skall skickas ner till Afrika, inget speciellt land.



Matsalen...



Färgglada gardiner i matsalen...



Anslagstavlan, här finner du antagligen allt du behöver för att få tiden att gå...



Zalo är diskmedelens CocaCola...



Slutligen får visar de mig en poster över fotografier över olika platser i Somalias huvudstad Mogadishu, hur det såg ut innan och efter...  Jag tackar för mig och lovar att komma tillbaka, för nästa gång vill jag ta bilder på människorna...


Kommentarer
Postat av: Pixel

Slitne lokaler - hadde vel trodd det var anderledes ja. Likte spesielt godt oppslagstavlen.

2009-01-30 @ 15:34:29
URL: http://blog.pixelmaster.no
Postat av: Yksi

Jo det var en stor skillnad mot vad jag trodde...

2009-01-30 @ 15:45:14
URL: http://yksi.blogg.se/
Postat av: Valkyrien

Er det moskeen i byen? Var interessant å se hvordan det ser ut inne.



På oppslagstavlen henger prisoversikter på telefonkort så de kan ringe hjem til slektninger.



BLir spennende å se bilder av menneskene der (hvis du får lov, da).



Sa de noe om det er muslimer fra spesielle land eller områder som går til denne moskeen? Jeg har inntrykk av at det er mest muslimer fra de Afrikanske landene som går til den i byen....

2009-01-30 @ 19:39:00
URL: http://valkyrie.pixelmaster.no/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0