Internet i sin linda...



Internet är teknikens gåva till folket. Jag hade turen att halka in på ett bananskal när branschen var ung. Då de ord som FidoNet och BBS. var en slags motsvarighet till dagens ord Internet och "hemsida"...

Information wants to be free var det mantra som gick igenom världen då, idag är det väl mer Copyright is no more... Eftersom jag inte är i branschen och de få låtar jag skrev som salongsberusad 15-åring aldrig skulle kunna säljas på I-tunes så ger jag blanka fan.

När nätet var ungt, när BBSerna fanns det ju exakt samma diskussion som idag, fast det handlade om program, inte musik och film som idag. Det som mjukvarubranschen har gjort är att acceptera att folk kommer att piratkopiera vilket fall som helst, men att det finns folk som är beredda att betala för merservice och en något förbättrad version än vad den som är gratis är.

Sedan fanns det ett sidospår, nämnligen kasseter som man lätt kunde spela av sina skivor med. Problematiken är ju logistiken, att skicka ut 132 000 kasseter, gratis är det ingen privat person som skulle kunna "lägga ut med" bara för att det är kul. Men det löste ju Napster genom det som vi idag kallar fildelning... På BBSerna spreds ju massor av program, ju dyrare desto bättre. Men eftersom "fildeningen" gick lika fort som i kassetexemplet här ovan, så fick den aldrig fart och mjukvaruindustrin tog ju tag i problemet tidigt.

Det kommer att ske samma sak i musik/filmbranschen som i mjukvarubranschen, man kommer att få ändra sitt beteende, men som nämnt tidigare med den stora skillnaden att för mjukvarubranschen var det enkelt de flesta programerare och ägare av bolagen var ju själva "Information wants to be free" - människor. För när den väl kollapsat så kommer vi att sitta här med musik som är inspelad i köket hemma och filmer med en härligt skakig digitalkamera.

Jag fullkomligt skiter i vilket, eftersom jag är en stor fan av europeisk film och kan njuta av 1,5 timmes eurfori av en polsk film där man under hela filmen köar för att få köpa karp. Men om du tycker att Will Smith ska spring omkring i en någon digitaliserad värld med explosioner, biljakter och någon snygg fotomodell, kan det vara ett minne blott. Har svårt att se att han ställer upp för en film som i svart vitt, handling lagd till en tobaksbutik i Amsterdam och där ämnet handlar om homosexuella, aborter eller fattigdom... och dessutom får betalt i god insats... istället för dollars...

Jag tror kulturen får sin höjdpunkt under denna tid, å då menar jag de som skapar, konstnärerna, författarna, musikskaparna, filmskaparna. Fôr de är vana att mätta munnen, inte mer. Det är inte de bolag som ligger bakom. Jag tror det finns många som idag ångrar att man inte "skakade kardan" med Napster istället för att förgöra det, då hade man mer eller mindre haft exklusiv business i dagens Itunes. Och vi, konsumenter, hade haft en NapPod, NapTV etc...

Det jag är rädd för är att det blir precis som bloggvärlden, 98% skräp. Det är bara att se vilka bloggar som är de mest lästa, ta en tio-i-topplista och läs igen. 9 av 10 är ren j-vla skit. Dålig svenska (jag kan ju skylla på att jag bor utomlands), noll innehåll, videobloggar som säger ingenting, lixom.. ba.... bloggar... Så varsågod, njut av det för det är du som valt det.

Jag jobbade ihop med en person som var involverad i Piratbay. Vi hade många diskussioner om detta med copyright och jag säger inte emot honom, igen för jag har inget egenintresse och evolutionen kan man aldrig göra något med, för det är den stora massan som väljer. MEN eftersom det stående argumentet ifrån piraterna var att materia och filer är två skillda saker, exempel. Du har en glas med vatten och delar du det med en såg eller annat verktyg så är det obrukbart. Men hade du haft en teknik som kunde "celldela" då skulle man kunna rädda världen. Så man ser sig alltså som någon Robin Hood för de fattiga i världen. Men det är roligast av allt är att man drar in rätt mycket stålar på reklam på sidan man driver under namnet piratbay. Det blir ju en slags omvänd Robin Hood... man tar från de rika och ger till sig själv... pengar alltså, filerna är ju "information wants to be free"...

Så den som vinner på det hela är våra skapare, de kommer att finna en väg där vi som konsumenter väljer att betala för den konst, musik, böcker vi tycker om. Så om vi tittar på bloggexeplet ovan så kommer musik vara eurotekno på svenska, modebloggar i bokform, videoklipp på ett par fjortisar som pillar i håret och flamsar samt all konst vara gif och jpeg filer... Porr, knark och prostitution? De har alltid legat i framkant, det kommer de alltid att göra och de kan byta logistik lika fort som jag kan säga "information wants to be free"...

Det passar väl bra i mitt fäderneslands Aliansanda...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0