Mitt Fredrikstad

Jag bor i Fredrikstad som ligger i Østfold, Norge. Jag ramlade i kärlek med byn för 3 år sedan cirka. Det finns mycket vackert att se på och det kommer att bli många bilder och berättelser från min närhet i framtiden. Här kommer en serie bilder och text från det mest centrala delarna från Fredrikstad, en promenad mellan de två Kråkerøy-broarna, bilbron och gångbron.

Vi börjar på Fredrikstadsidan och går längs med "brygga", bort till gångbroa, och Kråkerøysidan tillbaka.



Det gamla räcket, härligt målat i sjukhusblått och vitt.



Härligt orund "fire-escape"...



WTF? Härlig detalj, men vafan är det?



Art ranger, Fredrikstad kändaste konstnär, som Filip och Fredrik gjorde odödlig i 100 höjdagare.... har smygit omkring och småtaggat sig själv runt i byn...



Någon som rider på Linux-vågen?



Med gångbroa och lycktorna ifrån Stadion... härligt ful tag på pissoaren...



Gångbroa är en vacker konstruktion i betong, glasfiber och har varje sommar problem med at gå ihop rätt när något skepp passerat. Vilket kan skapa lite kaos... men vacker är den...



Perfektionism...



Njut av form...



Sommartid är kajen full med båtar...



Över gangbroa så se man denna vackra vy, mitt i byn...



Från Kråkerøy sidan ser man Fredrikstad Blads nya kontor om de delar med Gjensidige... Det 60-taliga Fokus huset är bara för underbart...



Vamos a la playa....



Landet möter byn...



Fredrikstad i alla vinklar och vrår...



Renovering vs Orenovering... trädet får väl symbolisera livet i mitten, eller barnet i Kramer vs Kramer...



Tvättlina... men torkar den verkligen...?



Skrot möter city...



Hanjins kontainrar har även nått Kråkerøy... och förgyller staden med sin blåturkosa färg...



Naturen anpassar sig...



Vi börjar närma oss Kråkerøybroa... och promenadens slut...



Utmärkt plats för lite tagging... och bron som öppnade 1957 har fått lite färg...



... får nog lite ny asfalt varje år, säker lite färg oxå... på sommaren spolas den med vatten för att inte bron ska dra sig då solen ligger hårt på den.



Det första du ser när du kommer ifrån Kråkerøy på vänster sida, på Fredrikstadsidan... Hotell Fontenens baksida...


Kommentarer
Postat av: Mona

Ditt sinne för detaljer är fantastiskt... jag är imponerad!

Postat av: Mona

Så morsomt å se min fødeby fra denne vinkelen! Du har virkelig sans for detaljer! Gleder meg til flere bilder!



Du har endelig fått kommet deg ut med det nye kameraet ditt i dag da?

2009-01-25 @ 17:09:51
URL: http://valkyrie.pixelmaster.no/
Postat av: Yksi

Mona: Tackar och bockar...

Valkyria: Ja du... äntligen fick jag inspiration av detta förbannade mörker... Och kameran är jag nöjd med... Fast det är en Canon... ;)

2009-01-25 @ 17:16:08
URL: http://yksi.blogg.se/
Postat av: Mona

Jeg har svært få fordommer vet du, selv mot dem som sverger til Canon ;-).

2009-01-25 @ 17:26:28
URL: http://valkyrie.pixelmaster.no/
Postat av: Yksi

Canon vs Nikon... hade jag haft råd hade det blivit Nikon... men innan jag blir lika bra tekniskt som Ove får det bli en "fattigmans"-Canon... :)

2009-01-25 @ 17:45:54
URL: http://yksi.blogg.se/
Postat av: Mona

Uansett har du sans for motiver, og da er mye gjort!



Selv er jeg familiefotografen, som dokumenterer selskaper og slike andre dagligdagse ting som en "ordentlig" fotograf ikke nedlater seg til...

2009-01-25 @ 19:14:26
URL: http://valkyrie.pixelmaster.no/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0