Små tjuvar och spritsmuggling



Jag har inte gjort mycket olagligt i mitt liv, snott någon bil, kanske någon bilstereo, provat lite droger, druckit sprit som minderårig, kört bil som minderårig... det är väl vad jag kan komma ihåg just nu och som jag ser mest som ungdomssynder. Något mer eller mindre alla gjort.

Vi var nog 14 år, jag och Janne. Vi var på väg ner till Skåne och Malmö med tåget. VI hade stött på en sjöman, som jag glömt namnet på. I alla fall han en ryggsäck full med Johnnie Walker, både röd och svart. Och han, sjömannen, hade även köpt upp restaurangvagnens lager på leverpastej och ostsmörgåsar.  Så här sitter vi och mumsar på tekakor som är smörade och någon plastig ostskiva och sköljer ned med Johnnie Walker. Jag kommer ihåg jag var mycket imponerad av den här sjömannen, han hade stuckit ut på sjön tidigt. Ungefär som när han var i Jannes och min ålder.

Vi hade natten innan gjort ett stopp i Göteborg, Janne och jag. Hos två killar som jag hade mött i England bara några veckor innan. Snubbarna hade ju varit hur cool som helst där. Men som vanligt blir när man ska "leka" på någons hemmaplan visade ju sig att detta var så mycket highclass att jag kommer ihåg att ena killens mor nästan fällde en tår i ur ögat när hon såg oss komma...

I alla fall vi rullar snart in i Malmö och jag kommer ihåg att samma känsla infinner sig som alltid, när jag rullar in där, lugn och ro, Tuborg (av någon konstig anledning?), fläskesvål samt kultur. Denna blandning av minnen, smaker, känslor är svåra att få bort. Janne och jag kliver av, med ryggsäckar, tält och resten av smörgåsarna, om jag inte minns fel så fick vi även någon flaska med oss. I alla fall ut till sibbarp och campingen. När väl tältet är upp så fyllnar vi till ordentligt, vi sitter och grillar utanför tältet....

Dagen efter drar vi till Danmark, då gick det fortfarande att åka från Limhamn till Dragør. I Dragør gör vi det som vi är här för handla en j-vla massa sprit. Vi är 14 år och det är bara att handla på, kommer även ihåg att varsin kvarting för att få bort fjärillarna i magen. Janne har 2 cm kvar i sin kvarting och vill bara inte kasta den. Jag säger åt han att INTE glömma bort att kasta den innan vi går igenom tullen. De andra flaskorna har vi satt i byxlinningen, och sedan har vi varsin påse med godis, mycket godis.

Båten lägger till i Limhamn och vi går av, mot tullen. De plockar ju och lika fort som man säger "Yo!" och självklart plockar de Janne för inte fan har han kastat flaskan med 2,4 cl kvar i. De går stenhårt i genom varenda påse och burk med godis, letar efter droger. Är man så klantig att man går igenom tullen som 14-åring, med dessa centiliter, så kan man nu säkert ha 4 kg affe eller cola... "ironi"

I alla fall, mig släpper dem och när jag kommer ut, med 4 flaskor rom, gin, vodka runt livebältet och ingen märkt något. Jag står utanför tullen och bara skrattar och ler. Tänker mest på Janne och tänker, jag väntar tills han kommer. Efter någon halvtimma kommer han ut. Vi tar bussen ut till campingen och på vägen ut, på bussen, lyfter Janne på tröjan och visar att han oxå har alla flaskor kvar, längs med livremmen. Helt fantastiskt att de inte visiterade honom. Så idag har Janne ett straffregister, på smuggling av 2,4 cl vodka.... Moi? Inget speciellt tror jag, jo förresten något måste jag ha, eftersom jag aldrig fick göra militära... jag återkommer om det senare...

Vad Janne gör idag? Vet ej faktist, han ringde för en 10 år sedan, fick något konstigt nummer som inte fungerade när jag skulle ringa tillbaka. Någon som känner honom, ge han min mailadress...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0