Yksi analyserar texter...



Då var det dags för en klassiker, Främling av Lasse Holm och Monica Forsberg:

Här har vi alltså en kvinna som beskriver en person hon inte känner, men som hon ser och känner. Han har mörka ögon och i lokalen eller platsen där de är, är det dålig belysning. Dessutom så verkar det som om berätterskan, inte riktigt får ut det hon vill av främlingen, eller rättare sagt inte får de svar hon vill ha. Hon vill veta, han måste förklara, hur skall deras relation vara.

Sedan görs det en pekning mot det konstnära, genom att använda en metafor i Mona Lisa. Genom att påstå att främlingen har hemligheter, men samtidigt är det ju det som berätterskan verkar vara dragen till. För hon kan sträcka sig långt, i texten beskrivet som om att hon kan dra sig så långt att försöka få tag på en stjärna, vilket är mer eller mindre omöjligt. Dessutom bjuder ju hon ut sig genom att be honom att ta "första stegen" så fixar hon själv resten.

I sticket, så bjuder hon ut sig som bara den. Den mörka tiden på dygnet tillhör bara dem och hon vill få orgasm och orgasm nära främlingen.

En kul anekdot i sammanhanget är att min far spelade i orkestern, när denna melodi spelades upp för första gången i Malmö och melodischlagertävlingen.


Kommentarer
Postat av: MD

Denna analys av text har jag länge väntat på. Jag antar att detta faktiskt stämmer. Damen i frågan var ju endast 17,18 år eller något sådant när denna sjöngs på melodischlagerfestivalen OCH dessutom kristen. Att dölja denna längtan efter en främling som ska ta hennes oskuld ( läs och stoppa kuken i henne) så smakfullt i denna text som nu ÄNTLIGEN blivit analyserad är gudomligt ( som fröken själv skulle sagt mellan sammanbitna tänder och ett förstärkt falskt leende) Toppen Yksi! Och tack!

Postat av: MD

1987 om jag inte minns fel.. damen är född 1966 ni får räkna själva.. själv ska jag leta upp en främling...

Postat av: MD

Förlåt.. Mästaren himself har rättat mej och jag ber om ursäkt för att inte mer än de sexrelaterade hjärncellerna har vaknat än.. 1983 var det!

Postat av: Yksi

Right on target baby...

2009-01-14 @ 13:20:33
URL: http://yksi.blogg.se/
Postat av: Hinke

Yksi,

Du skulle titta på detta jobbet

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article4182695.ab

2009-01-14 @ 13:30:42
Postat av: Daniel

hehe härlig analys av Sveriges ängel glorias låt!

Häftigt minne för din far!

2009-01-14 @ 16:53:10
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: Yksi

Man ska inte låta sig förblindas av Biblar och annat... utan själv ta reda på rätt och fel...

2009-01-14 @ 17:17:25
URL: http://yksi.blogg.se/
Postat av: Marianne

Riktigt så har inte jag tolkat texten innan. Men din tolkning var mycket roligare än min :-).

2009-01-14 @ 20:31:40
Postat av: Yksi

Marianne: Tolkningen är fri... men min är rätt :)

2009-01-14 @ 21:59:36
URL: http://yksi.blogg.se/
Postat av: Marianne

Man kan göra så. Men det är inte rätt!





Vilken film? :-)

2009-01-14 @ 22:18:23
Postat av: Yksi

Yrrol... så klart... !!!!

2009-01-14 @ 22:21:51
URL: http://yksi.blogg.se/
Postat av: Marianne

Japp! Duktig du!

2009-01-14 @ 22:29:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0