Tar med mig...

... barnen på en tur ut, vi hamnar efter lite alla möjliga ställen på Kjøkøya Fort. Fortet byggdes av tyskarna på den tid när dessa var här och härjade i Norge. Alla löpgravar som sträcker sig över 1/3 av öns södra sida är långa, lite lömska nu när snön är överallt. De få bunkrar som det går att besöka är vattenfyllda... 

Det är då, frågorna kommer, vilka var med i kriget? Varför? Hitler? Sverige?

Jag har alltid svarat ärligt till mina barn, även i de fall de varit för små att förstå. För mig spelar det ingen roll, de ska aldrig få ett svar som hmmm eller jaja... De ska få ett vettigt svar även om det är svårt att förstå just nu. Jag fick tillräckligt med sådana när jag var liten... och gick i många år med rent felaktiga uppgifter... 



Inifrån en av bunkrarna på Kjøkøya Fort

Det som är intressant är att min dotter säger, tyskarna åkte tåg genom Sverige. Och det är den mest brännande frågan i Sverige förra seklet. För finns det någon mer fråga där socialdemokraterna och de andra partierna har stuckit ner huvudet i sanden än då... Det dyker ständigt upp böcker varje år som tar fram den ena pinsamheten efter den andra, Wallenbergarna borde skämmas, Wennergren skämdes väl enormt även om han tappade sin kassako i USA. 

För de sistnämnda var det business, för mig handlar det om principer. Jag har inget emot marknadsekonomi, jag har inget emot att vissa tjänar mer än andra, såvida det inte är otroligt orättvisst, men den frågan kan vi behandla en annan gång... MEN jag har något emot när man krossar andra genom att man kan och rider på folks olycka... Jag tycker lika illa om Soros, mannen som lyckades sänka den svenska kronan, mer eller mindre bara för att han ville visa att det gick..  Wallenberg tyckte det var helt ok att deponera de tyska bolagens papper sina bankvalv. Helt ok säkert i bankvärlden om det handlat om bolag som tillverkade mat , kanske till och med vapen. Men när man utan skrupler sitter på värdehandlingar i bolag som tillverkar Cyklongas och inte ensingång vågar erkänna det blir det pinsamt. Att de dessutom lyckades få kontroll över Ivar Kreugers flesta bolag och få de företag att rulla som tåget, även om det var bland annat genom deras försorg som hela koncernen var tvungen omkonsilideras. Så blir i alla fall jag spyfärdig på allt som heter Wallenberg... Wennergren blev ju även av med sina bolag, vem tror du sitter på majoriteten av dem idag...? Förutom Electrolux i USA, eftersom Amerikanerna var de enda att sätta stopp för både Wallenberg och Wennergren, eftersom de handlade skruppellöst med Tyskarna... Att sedan det poppar upp en del rasistiska uttalanden i media är ju inte någon större förvåning i alla fall inte för mig... det var väl bara något år sedan som det skedde...

Nej Sverige borde tvätta sin byk, för att citera en annan clown som ångrade detta uttalande dyrt, efter att någon talat om sanningen för honom... Sten Andersson. Sten Andersson var utrikesminister och bar stolt sin klocka han fått i present av någon som vi idag skulle tycka var lite, så där... Att han även uttalade att Baltikum inte var ockuperat av Sovjetunionen, i något av de sista åren i ockupationshistorien, på ett besök där... gör ju att mitt förtroende för denna man är lika högt som en horsepundare på crack... 

I alla fall, i samband med mutorna (i Indienaffären) som "kanske" hade betalats till någon mellanhand, så körde han i media hårt att detta skulle göras, tvättas byk alltså. Svenska Fred behandlade ju detta och efter någon veckas byktvättande så blev Sten lika ointresserad av att diskutera denna fråga, som en skinhead på ett Tupperwareparty.

Jag kan dra upp många saker till som gör mig skitförbannad, men känner att nu är det lördag, Tippeligan här i Norge börjar om ett par timmar. Jag ska ta mina barn bort till LekPalatset eller vad det nu heter och drömma mig bort i lördagsbilagan av VG... 

Det som står över här är ett sådant svar mina barn hade fått om jag fått frågan... 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0