Walk the line...

Jag hade precis fått en Jack Daniels i handen, det var jag och min dåvarande och då blivande svärfar som aldrig blev det, men kunde ju ha blivit...

Vi satt vid poolen och sunscreenen släppte igenom lagom mycket sol. Vattnet ifrån fontänen i poolen porlade och vi lyfte våra glas i en skål. Poolen och huset låg i Dade County, Miami, sydväst ifrån Down Town. Dade County blev hårt drabbat av orkanen Andrew senare...

Min svärfar, vi kan kalla honom Lars, han hade även ett adligt efternamn. Adlad blev familjen genom en förfader hade slaktat snapphanar. Det lär även finnas ett träd med släktnamnet där förfadern hängde upp diverse av dessa skånska revolutionärer.

Lars hade flyttat till USA efter en politisk karriär inom socialdemokratin. Han var högra hand till en som senare skulle bli Riksbankschef. Han fanns med i närheten av den person som senare skulle bli statsminister och som fick sitt slut efter att ha varit på bio... Men något hände, det nämndes en affär som jag sökt svaret på flera gånger, men inte funnit något. Men efter våra samtal med livets vatten i handen så tror jag att han tog skulden och stack. Han räddade minst Riksbankschefen... Han hade inte höga tankar om den som senare blev statsminister, inte biobesökaren utan han som ser ut som en sko. Finansministern som hade ett stort bråk med Pippis skapare var en annan som Lars hade höga tankar om...

Det var i alla fall så han hamnade i USA och sin fru och döttrar var kvar i Sverige. Han slog sig fram på lite alla möjliga sätt, med sitt karakteristiska skratt, säljande förmåga och sin svensk-engelska. Han träffade sedan sin blivande fru och de levde gott tillsammans.

Jag ska vara ärlig, jag gillade verkligen Lars, skön typ, egen och självupptagen men skön. Alla andra var idioter och han perfekt. Men han var ärlig med det och det räcker för mig. Han introducerade flera intressanta personer för mig som jag aldrig hade fått möta om det inte var för honom.

Lars gick bort för en tiotal år sedan och jag vet att han fick komma in i himlen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0