Finland!



Finland har en speciell plats i mitt hjärta. Som uppvuxen i Stockholm så finns det en naturlig väg till det landet, genom finlandsfärjorna. För mig blev det även så att jobbet tog mig dit. Sammanlagt blev det väl en 6-7 år, med Finland som huvudpunkt.

Finnar är ett mycket intressant folk, dessutom j-vligt trevliga och ÄRLIGA. Det tog väl en 3-4 år innan jag tog mig chansen att läsa igenom det finska nationaleposet Kalevala. Först på svenska, men det går bara inte att läsa och jag förstod i alla fall ingenting. Men med det i huvet och sedan ett inköp av barnversionen, även den på svenska. Det blir som en ny värld som öppnar sig, för HELA Finland är uppbyggt på Kalevala. Det finns väl inte någon affär, butik, restuarang, företag som inte på något sätt har en koppling till ialla fall en av de individer som dyker upp här. Så Kalevala öppnade upp en ny värld för mig.

En annan sak är att i Finland är allt vad det är. Du ska få ett par exempel: Sill i tomat. Sill i tomat är alltså sill i tomat. Inga kryddor, inga andra grönsaker, inget... bara sill i tomat. Bar/pub, på 90-talet kunde en bar se ut på följande sätt. En lokal med skylt "Pub/Bar", ett kylskåp med öl, en stol. Inga reklamskyltar, ingen mat, inga servetter, inga sugrör, ingen bardisk, ingen musik, inga servitriser etc etc. Deserten med skogsbär, ja du förstår, vinbär, lingon, ett och annat hallon... och inget socker eller annat... surt sa räven, ja sa alla utom finnen. Festande, även detta görs lite annorlunda. Eller dricker gör man ju, men för mig som i "drickar-branchen"  känner mig rätt så "van". Jag satt på en vanlig förfest, värdinnan var en fransk tjej som hade bjudit in på fest, hon jobbade även på samma företag. I alla fall jag frågade vad man skulle ha med och hon sa att hon hade det mesta, så en flaska vin eller sexpack. Så hade man så man klarade sig innan vi skulle gå ut. Döm om min förvåning när jag kom dit och plockade upp mitt 6-pack med Olvi (finskt öl, mycket gott), å alla andra hade med sig sexpack med Koskenkorva Viina. Och JA det drack upp det lika snabbt som jag gjorde av med mina pilsner.

Sauna/Bastu är en sak som är helig i Finland. Jag har varit hemma i en lägenhet, mitt i Helsingfors, 200 meter ifrån Esplanadi (ungefär som Kungsträdgården i Stockholm, Karl-Johan i Oslo, Strøget i Köpenhamn, Picadilly i London etc), in en en-rums lägenhet, cirka 30 kvm där klädkammaren, på cirka 1 kvm, gjorts om till bastu. Japp jag provade den och det fungerade. Klaustrofobi, ja faktiskt!

I Finland är en man, en man. Svenskar är INTE populära i Finland. De är väl iofs inte populära i några av våra grannländer, varför vet jag egentligen inte, det ska vi säkert reda ut i en annan blogg. Men i Finland så anses vi vara bögar allihopa (männen alltså, svenska flickor är ju populära överallt). Jag har intervjuvat både finska män och kvinnor om detta och här kommer följande varför. Svenska män har hela och rena kläder, fixar håret, använder aftershave, kan tänka sig dricka drinkar med färg och frukt i, slåss sällan och kan INTE dansa tango (?).

En sak jag inte tagit upp här är det finska vemodet, men det tror jag de flesta redan känner till. Dock så ska jag ge er min bild av Finland genom en liten film från youtube, som jag anser säger det mesta:

En vanlig finsk vardag

Suomi, miina rakastan sinua...

Kommentarer
Postat av: Hinke

Har du förresten lagt märke till att otroligt många finska killar har hästsvans?

Det ser man inte i något annat land.

2009-01-14 @ 14:12:05
Postat av: Ironic

Ajj har dom? Int ja tykkär.

2009-01-18 @ 15:13:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0