Broar

Jag utlovade lite bilder på broar tidigare idag. Och broar blev det... på alla håll och kanter... Jag tog mig till alla broars broar om man nu tänker på handel, tobak och billig sprit... tänk på att handeln tidigare gick på andra hållet... fast då var det smör, mjölk, mjöl som gällde...  norrmännen får ju lite mer kul för sina inköp... 


Den nya Svinesundsbron... Från en klippa lååångt bort.. 



Fortfarande nya bron, fast stående på den gamla... 



Men detta har ju alla sett redan... jag ska se bron från alla vinklar är ju meningen...  Har du riktig tur och ett j-vla stort förstoringsglas kan du se min bil... 



Jag tar en tur genom skogen för att finna den gamla vägen ner till brofästet och där färjan en gång tiden gick över sundet. Svinesund förresten har jag läst så många förklaringar till namnet, på svensk är det ju inte så konstigt, men eftersom sundet har varit norskt (ja eller danskt då...) längre än svenskt så borde det ju vara en fin norsk förklaring till namnet och inte svenskt svin...  På väg ner mot det gamla färjeläget finner jag ett nerbränt hus, närmsta brandstation är i Uddevalla? Fy fan å vara här när det sker.. 



På väg ner är det underbara ljudet av porlande vatten av smältande snö.. helt underbart ljud... och eftersom någon smart person även satt upp fågelholkar överallt så är ljudet av fågelsång total... underbart... 



Privat norsk veg i Sverige... ganska vanligt i Bohuslän, norra bohuslän... Men stavas det inte Vei förresten... eller det kanske går bra med båda... svenskt är det inte i alla fall... 


Å helt plötsligt dyker den upp... mellan trädan...



Den norska sidans brohuvud... Bron började byggas 1939, men passagen användes flitigt långt innan, när Sverge och Norge var i union så lät man bygga ut vägar då trafiken var flitig över sundet. Fram till 1942, då bygget stoppades pga ett attentat, fast det gjordes på den svenska sidan. Norge hade blivit invaderat av Tyskarna. Och de ville gärna ha den klar, svenskarna ville säkert det samma, men attentatet skedde på den svenska sidan och bygget av bron blev inte klart förrän 1946 då den också invigdes... 



Det norska gamla tullhuset och ser du riktigt noga är det världens vackraste flagga, vimpel... som är hissad... 



Bron är imponerande... tyvärr så... kan jag inte ladda upp fler filer nu... av någon anledning som jag inte vet... men det är som vanligt med blogg.se... ;)







Kommentarer
Postat av: Marianne

Fina bilder!:-) Gillar tullhuset. Började genast planera vad man skulle kunna göra med det. Sommarställe? Öppna myshotell/vandrarhem... Nä. jag behåller det själv. :)

2009-04-02 @ 22:11:44
Postat av: Pixel

Kult - spennende vinkler det der :-)

2009-04-02 @ 22:50:31
URL: http://blog.pixelmaster.no
Postat av: Yksi

Det finns massa bilder som jag tyvärr inte får lagt upp... av någon anledning... det går inte att ladda upp en enda bild just nu...



2009-04-02 @ 22:53:34
URL: http://yksi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0