Textanalys, Bohemian Rhapsody

Då var det dags igen och denna gång en riktig klassiker. Först gjorde Queen den oförglömlig och när man sedan  i Waynes World gjorde den till eller försökte göra den till meshårdrockarnas nationalsång så blev det mer humor än något annat... Men visst är Freddies frisyr helt rå... i videon alltså... Men till analysen ifråga för nu blir det en klassiker som ALLA har hört och ALLA har en relation till...

Texten börjar något anonymt och opersonligt, är det en realitet eller fantasi, fångad på land och ingen väl att gå. Plötsligt så uppmanar berättaren att det är dags att öppna ögonen, se upp mot himlen. Sedan talar berättaren om att han är fattig, han vill inte ha några sympatier, han anser sig även vara en enkel person... och dessutom trycker han på att han skiter i vad alla kring honom mener om honom och annat. Han till och med upprepar det...

Redan här kan jag nog ge dig en analys över vad jag tror att berättaren vill. Personen har ett förflutet som uppvuxen i ett Islamskt land (nu var ju inte Freddie muslim, men det tar jag inte hänsyn till här eftersom mina kunskaper i hans religion är lika med noll, Zoroastrian kan jag inget om, MEN Zanzibar är ett islamsk samhälle) med något som han måste ha levt med som han inte kunde berätta... Men tillbaks till analysen...

Sedan berättar personen för sin mamma att han mördat någon. Han sätter helt sonika en pistol mot huvudet och trycker av. Hans liv har just börjat och nu har han kastat bort allt genom denna handling och han är nu på rymmen, som han säger till sin mor att är jag inte här imorgon så ser du mig nog aldrig mer... och ber henne att gå vidare i livet.

Jag tror detta är en metafor för att han talat om för sin far att han är homosexuell och inser att det finns ingen väg tillbaka. Freddie var ju född i Zanzibar och landet är ganska Islamskt... han inser att hans far kommer att förskjuta honom.

Sedan kommer de textrader som känns som en transportsträcka. Jag får en känsla över att dessa behövs för att fylla ut låten mer än förklara. För det är ren upprepning av att personen är nere och önskan om att aldrig blivit född.

Nu kommer vi till den del av låten som enligt en story jag hörde för längesedan att producenten och skivbolaget vill ta bort, men Freddie vägrade... . Det är "opera-delen".

Han ser en siluett av en man. Sedan nämner han "Scaramouche,scaramouche will you do the fandango", Scaramouche är en huvudperson i novell, personen i boken är en skådespelare som lever i slutet av 1700-talets Frankrike och revolutionsåren. Novellen har även filmats och enligt dem som är fäktningfetischer så är det den bästa fäktingsscenen som någonsin gjorts... Galileo och Figaro är väl mest inlagda för att få det att låta lite opera. Galileo för att det rullar fint i texten och att han kanske ser en metafor till sig sjäv i och med att Galileo blev satt i husarrest för sina bevis på att jorden inte var universums mitt. I Freddies fall så är det alltså att han inser att han är homosexuell och att det inte stämmer överens med de heliga skrifterna. Figaro är väl Mozarts Figaros Bröllopp och det är ju en förvecklingskomedi där Figaro ska gifta sig en med tjej och där en annan kvinna gör allt för att sätta käpparna i hjulet. Jag ser dock inte kopplingen riktigt men det kan ju vara en personlig koppling som vi aldrig kan lista ut... Nu kommer vi til det jobbiga för person i fråga tror jag. "Bismillah! we will not let you go-let him go", Bismillah betyder "In the name of Allah" = i guds namn. Och i avslutningen av "opera-delen" så inser personen (Freddie) att den mörka sidan har greppet om honom...

Sedan kommer "reformationen" där han inser vem han är och han står för det. Personen säger att "du kan stena mig, spotta mig i ögat, du kan älska mig och lämna mig att dö, du kan göra vad som helst, MEN jag måste bara härifrån, för inget betyder något, ingenting betyder något... för mig....".

"Any way the wind blows.... "

Kommentarer
Postat av: Valkyrie

Jeg hører mye på Queen mens jeg kjører bil, og jeg tenker ofte på tekstene. Veldig mange av tekstene handler jo om kjærlighet, men hvis man hører etter er det aldri snakk om "hun" eller "han". Det var jo ikke stuerent å være homoseksuell på 70-og 80-tallet, men jeg tror Freddie likevel greide å synge om sitt kjærlighetsliv. Det er bare gjort på en veldig finurlig måte.

2009-04-24 @ 20:17:42
URL: http://valkyrie.pixelmaster.no
Postat av: Yksi

Det har du rätt i, att han och hon undviks... det har jag missat... :)



Sedan tycker jag att I want to break free, är riktig nationalsång för dessa själar...

2009-04-25 @ 09:30:31
URL: http://yksi.blogg.se/
Postat av: Valkyrie

Der er vi enige ;-) .

2009-04-25 @ 19:18:29
URL: http://valkyrie.pixelmaster.no

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0