Anarki in da UK...

I Barnstable, Devon, UK har de en köttmarknad som de slogs för att behålla när de gick med i EU. Ungefär så som vi, i Sverige, slogs för snus och Falukorv. För det är nämnligen så att på denna köttmarknad så har de inga kyldiskar för att hålla köttet "okej". Och argumentet för detta skulle vara att de ALLTID gjort så...

Men hur var det nu igen med Falukorven, får den kallas korv? Jag har för mig att vi inte fick det i alla fall. Snusa får vi ju, det ger ju skattepengar till statskassan och det i sitt fall till EU... I så fall kunde man väl mer lägga krutet på surströmming, för vem fan äter det, med ett smil på läpparna...

En god, före detta, god väns mor, bor i Barnstable. En väldigt sömning kuststad på västkusten, nära gränsen till Wales. Hon har ett typiskt engelskt stenhus där bara vardagsrummet värms upp på vintern. Men ändå behöver man filt och en stor kopp te för att känna sig varm och go...

Första gången jag var i Barnstable så fick jag lära mig att pubarna stänger 23.00 men att cirka 22.45 dras det ett draperi för, med något bord för de gäster som inte vill fortsätta och får figurera som gäster som är på väg hem. Även baren har en liten skåra för detta draperi. Sedan fortsätter festen bakom och de gäster som sitter innanför går lugnt och beskedligt hem.

Jag var på språkresa i min ungdom och det tog väl 3-4 dagar innan jag blev tagen av polisen. För urinering i en skobutik och fylla. Nu pissade vi ju inte inne i butiken utan i en gränd där det råkade ligga en skoaffär... Vi hade köpt StrongBow på storflaskor och druckit aningen för fort... På något sätt så slank det ur oss att vi var ifrån Finland och nästa dag fick alla ett papper om att de finska ungdommarna hade fått utgångsförbud en vecka. Jag passar på att säga förlåt till våra grannmedborgare...

Det var väl under denna språkresa som första stenen blev lagd till den klassiska "knulla-leken". Den går mer eller mindre ut på att slänga ur sig så många könsord och andra mindre passade till okända utan att de märker det. I denna "light" version så gick vi helt sonika fram till okända, pekade på vänster handled med höger pekfinger och frågade om de hade stor kuk eller om de var blöta i fittan, beroende på kön. Dessa svarade självklart vad klockan var på engelska...

På språkresan var det mycket öl, cider och Malibu/Cola... senare blev det mestadels Gin/tonic samt Cpt Morgan...

När jag var där så var jag ju 14 år och för ung att dricka på pub. Men det löste vi genom att smöra in oss på de italienska tjejerna. För de var nämnligen 18 år och uppåt. De var bedrövliga på engelska, men tyckte det var kul att köpa ut åt småpojkar med blont hår...

Många år senare var jag på en konferens i St Albans, ute på den countryclub som Arsenal brukar hålla till på. Och många av de andra lagen i samma liga. I alla fall en god vän lyckades gå på fylla något tidigare än andra. Detta var under slutet av IRA-eran och kunde självklart inte hålla käften när en annan god vän till mig kom in och som var ifrån Irland. Utan utbrister någon kommentar angående detta som första line till honom. Se mitt tidigare inlägg angående svenskar i utlandet...

Jag var en hel del i Cambridge ett tag, där hade vi en kille som länge, länge var "vår" man. Detta var under min finska tid. I alla fall mannen var trevlig, men ville gärna vara smartare än han var och var typiskt engelskt överlägsen... och är nog fortfarande. Men det som var bra var att han gärna tog med oss ut på promenader i den gamla klassiska byn med långa och intressanta guidningar...

Jag blev några år senare tvingad att sjunga på en Libanesisk krog i de finare kvarteren i London och där fick alla gäster höra en svengelsk version av Blå Blus "Hooked on a feeling..."  Det är en av de få framträdanden som jag ångrar bittert...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0