Utgårdskilen

När du kör ut på Hvaler och passerat bron innan bomstationen så öppnar sig ett vattenlandskap som skulle få Kevin Kostner i Vaterworld att bli till sig i brallan. I alla fall Utgårdskilen är väl den största fiskehamnen på Hvaler och som de flesta fiskehamnar så fixas det räkfestivaler och annat. 



Vesterøy... 



Måsar... 



Undertecknad är facinerad av det jobb det innebär av att vara fiskare... 



Och där familjen har en orokänsla innan båten lagt till...



... och ett av de få yrken där det är helt ok för en man att gå i orange... 



... och där många, speciellt när de är på sjön, inte ens äter fisk... 



... en sjöman jag träffade berättade om hans 9 månaders tjänstgöring i Asien där det gick så långt att de bytte 4 flaskor whiskey mot ett par kilo gula ärtor bara för att kunna koka ärtsoppa... 



Vi snackar fartyg här alltså... 



Lite längre norr, i bukta, så finner jag en gammal BP-pump. Dock har den nu en annan markering, det däringa snäck-skalet... synd tycker jag... 



Å detta mina vänner det är inget annat än en föregångare till en webbplats... så såg det ut förr... när farfar var ung... 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0